Brukar du missa friskvårdstimmen, men önskar att du rörde dig lite mer? Här får du en lista tankad med tio tips på hur du får in mer rörelse i jobbvardagen – och tonvis med energi på köpet.

1. Ta en omväg på väg till kaffet

När du hämtar kaffe – välj kaffeautomaten längst bort från din plats! Samma sak när du ska pudra näsan. Under den korta promenaden hinner du processa uppgifterna som du arbetar med. Tips: gör dina kollegor glada genom att ta med en kopp kaffe till dem också.

2. Gå och vinn!

Är du en riktig vinnarskalle? Sätt igång en stegtävling! Vem på jobbet kan gå längst på en vecka? På en månad? Och ännu viktigare – vad är priset?

3. Say it – don’t mail it

Har du en fråga du behöver ställa till en kollega två våningar ner? Eller rent av till någon som sitter på andra sidan lunchrummet? Strunta i att mejla utan gå i stället dit och prata, så vinner du både snabba svar och ett trevligt samtal.

4. Ta trapporna för att motverka stress

Fördelen med att ta trapporna jämfört med att ta hissen är att du andas tyngre, vilket ökar din puls. Det leder i sin tur till ett större blodflöde i hela kroppen och att endorfiner frigörs som ökar din energinivå och gör att du stressar av. Känner du dig stressad så är det helt enkelt mödan värt. (Tips: inspireras av Attunda tingsrätts finurliga budskap och klistra upp den här informationen vid hissen: ”Nu fungerar trapporna igen!”.)

5. Promenera på lunchen

Svensk vinter i all ära, men inget är väl så deppigt som att gå till jobbet när det är mörkt för att sedan gå hem – återigen i mörker! Så ut med dig på lunchen och lapa d-vitamin. Det kanske snöar och är grått ute, men att ruska om kroppen och komma ut från kontoret ger dig syre och ny energi för att ta dig igenom eftermiddagen. Dessutom är det ett skönt läge för egentid eller ett avslappnat snack med en kollega.

6. Vila för att orka

Lika viktigt som rörelse är vila. Gå bort från skärmen, lägg ner det där ärendet som dragit ut på tiden och unna dig en kopp kaffe eller frisk luft.

7. Kör ett yogapass med ett proffs

Gissningsvis finns det någon eller några på ditt jobb som är aktiva i föreningsidrott. Hör efter om någon är sugen på att hålla träningspass på jobbet! Kanske kan ni samla ihop ett gäng och yoga i lunchrummet efter arbetstid? Eller hyra en lokal och köra onsdagsbandy?

8. Stå upp vid skrivbordet och känn inspirationen flöda!

Är du ovan kan du börja med att stå upp och jobba en kvart. Nästa dag kanske du orkar tjugo minuter, och efter ett par månader en hel arbetsdag. Eftersom blodcirkulationen gynnas av att stå upp får hjärnan mer blod jämfört med när du sitter. Det resulterar i att hjärnan fungerar bättre och blir mer kreativ. Så, känner du dig lite vissen eller har fastnat i en uppgift? Bara stå upp så är du ett steg närmare lösningen!

9. Walk and talk

Möten behöver inte nödvändigtvis präglas av dålig luftkonditionering och flimrande lysrör. Dags att bolla idéer eller utvärdera ett projekt? Då passar promenadmöten utmärkt.

10. Gör du redan allt det här?

Grattis! Genom varje steg du tar, och varje gång du tar trappan, så ger du omtanke och respekt till ditt hjärta. Din kropp belönar dig med ett ökat fokus, lyckokänslor och lugn. Kanske belönas du dessutom med en ännu bättre relation till dina kollegor, genom alla lunchpromenader ni tar ihop!

Och du – nu är du väl bra sugen på att även utnyttja den där friskvårdstimmen? Bara gör det.


Läs också:

I det nya arbetslivet behövs en ny arbetsmoral

Bota din skrivkramp – 6 tips som hjälper dig framåt

Onödiga arbetsuppgifter får oss att må dåligt

Skriv en kommentar