Visst kan det vara härligt att befinna sig i sin trygghetszon på arbetet och endast göra sådant som du känner till och är van vid?  

Vi har alla ramar på jobbet där vi känner oss trygga och bekväma, arbetsuppgifter som vi har bra rutiner för och som vi kan genomföra utan större ansträngning. En del har svårt att ta sig ur denna trygghetszon, medan andra hela tiden vill testa sina gränserMånga befinner sig någonstans mitt emellan, där man testar att vidga sin trygghetszon en stund för att sedan falla tillbaka till det bekväma igen.  

Utmana dig själv för att utvecklas 

Det krävs mod för att våga göra någonting som man känner sig osäker eller obekväm inför. Man vill gärna veta hur det ska gå, hur det ska kännas och vad som förväntas. Men att våga gå utanför sin trygghetszon är viktigt för att utvecklas i yrkeslivet. Här nedan listas 5 tips för dig som är nyfiken på att tänja på dina ramar. 

1. Börja med något litet  

Om du vill tänka i nya banor på jobbet kan du börja med att förändra något i din vardag. Det kan till exempel handla om att du tar en annan väg till arbetet, pratar med någon du annars inte brukar prata med på jobbet eller sätter dig vid ett annat bord än vanligt på lunchen. Genom att utmana dina rutiner kommer du möta nya intryck som kan inspirera dig till att tänka utanför boxen och få nya perspektiv. 

2. Berätta att du vill utvecklas 

Eftersom det kan vara läskigt att ta sig ur sin trygghetszon så är det bra att ta hjälp av personer i din omgivning. Våga uttrycka din önskan att ta dig an nya uppdrag till kollegor och chefer, det kan bidra till att det faktiskt blir av 

Du kan också ta hjälp av dina kollegor genom att fråga om de kan berätta vad de gör i sin roll och om de kan dela med sig av sina erfarenheter. På så sätt kan du få inspiration till utvecklingsmöjligheter på ditt jobb. 

3. En sak i taget 

Något som kan göra att du inte vågar eller orkar kliva ur din trygghetszon är att du fokuserar på alla saker du skulle vilja göra samtidigt och att det då känns som ett omöjligt berg att bestiga. Det är lätt att ta sig vatten över huvudet och vilja klara allt, men en sak i taget ger större chans att lyckas. Dela upp ditt huvudmål i mindre delmål och koncentrera dig på ett steg i taget.  

4. Identifiera dina rädslor 

Ibland kan det vara våra rädslor som stoppar oss från att prova något nytt. För att komma förbi detta så är det bra att börja med att faktiskt sätta ord på vad vi är rädda för och varför. Följ gärna rädslan hela vägen genom att identifiera ”vad är det absolut värsta som skulle kunna hända” om din rädsla besannas och ställ dig frågan ”vad skulle jag göra om det inträffade?”. Genom att tänka på hur du faktiskt skulle agera i en viss situation skiftar fokus från rädslan till lösningen och uppmärksammar dig på tillgängliga resurser som i sig lugnar oron.  

5. Fira både framgångar och misslyckanden 

Grattis! Du vågade utmana dig själv och ta klivet ur din trygghetszon – detta ska firas! Ta inte lätt på eller förminska dina framgångar utan passa på att uppskatta även de små sakerna du lyckats med. Och även om det kanske inte blev exakt som du tänkt dig förtjänar det att firas i allra högsta grad för ditt mod och att du rör dig framåt.  

Använd trygghetszonen för att ladda batterierna 

Kom ihåg att trygghetszonen är en värdefull plats när den används på rätt sätt. Alla behöver befinna sig i den ibland, för att balansera de utmaningar vi ställs inför. Trygghetszonen är en perfekt plats för vila, återhämtning och reflektion. Det är viktigt att känna till sin trygghetszon för att snabbt kunna ladda om med energi och balans och om man vill, göra sig redo att ge sig ut bland utmaningar och nya upplevelser igen. Lycka till! 


Läs också:

5 egenskaper som fackligt aktiva utvecklar

Hur ofta ska man byta jobb? 

Vad gör egentligen ett arbetsplatsombud?

Skriv en kommentar