Det känns förstås både kul och aningens oklart att vara ny på jobbet. Kul för att du får arbeta med nya frågor och oklart för du ännu inte vet hur din arbetsgrupp fungerar. Så vad ska du tänka på för att begripa vilka skrivna och oskrivna regler som gäller på din nya arbetsplats?

Var dig själv men inte helt och hållet…

Det mest självklara är att du ska vara ditt trevliga jag. När du är lite mera varm i kläderna kan du stegvis visa dina personliga särdrag och tankesätt. Tänk på att dina kollegor har olika personligheter och skämtlynne. Därför ska du vara försiktig med ironiska kommentarer eller att ta upp känsliga ämnen innan du vet hur stämningen är och vad som okej att skämta och tala om. Undvik också att vara alltför privat när du berättar om dig själv – långt ifrån alla vill höra talas om intima detaljer. Fundera över hur mycket du vill berätta om dig själv?

Ställ frågor och lyssna på svaren

Ta reda på vad dina arbetsuppgifter kommer att vara. Var prestigelös och försök förstå innehållet i uppgiften. Ställ alla frågor du känner att du behöver för att verkligen förstå vad du ska göra. Lyssna noga på instruktionerna och be om hjälp ifall du är osäker.   

Var uppmärksam på hur kommunikationen funkar på nya jobbet

Ta också reda på hur man vanligtvis kommunicerar med varandra. Hur snabbt förväntas en till exempel att svara på e-posten eller ringa upp ett missat samtal? Vilket slags klimat råder, hur uppriktig kan en vara med kritik och är det en arbetsplats där samarbete premieras? 

Visa att du vill vara med

Visa att du vill vara med i gruppen. Du är en del av den och ni jobbar ihop för att få arbetet klart. Du behöver inte älska dina jobbkompisar, men du måste kunna arbeta tillsammans med dem. Lyssna på de råd du får. Om du har tid över erbjud dig att hjälpa till. Häng med på fikapauserna och tacka ja till lunchsällskap om du har möjlighet.

Häng med på fikapauserna och tacka ja till lunchsällskap om du har möjlighet.

Lyssna inte (FÖR) mycket på kontorsskvallret. Försök att hålla dig utanför gnäll, klagomål, spekulationer och osakligheter. För det finns garanterat varierande perspektiv bakom varje berättelse. Det som är sanning för någon kan vara ren och skär lögn för en annan. Och det är extra svårt att avgöra vad som är vad för dig som är helt ny på jobbet.

Ta det lugnt, det tar tid att komma in på ett nytt jobb

Det är normalt att förväntningarna är höga när man börjar på ett nytt arbete och det kommer säkert att ta lite tid innan du känner dig säker på det nya. Ta det lugnt för ingen förväntar sig att du ska behärska allt på en gång. Men uppstår det problem bör du tala med din chef eller en erfaren kollega. 

Lycka till på nya jobbet!


Läs också:

Överlevnadsguide till första jobbet efter plugget

Prata politik på jobbet? Vi reder ut vad som är okej

5 regler för sociala medier på jobbet

Skriv en kommentar

x