Ett helt nytt år ligger som ett blankt papper framför oss. Kanske har du precis börjat på ett nytt jobb, eller kanske påbörjar du ditt femte år på samma arbetsplats? Hur som helst finns det kanske möjlighet för dig att starta året med några nya vanor för att må bra på jobbet!

Här kommer tips på tre nya goda vanor att införa på jobbet för ett mer effektivt, fokuserat och hälsosamt år.  

1. Arbeta fokuserat i intervaller

Ibland, till exempel när man har många bollar i luften samtidigt, är det enkelt att börja multitaska för att känna att man kommer framåt. Men för de flesta är det här inte det mest effektiva arbetssättet då fokuset hamnat överallt och ingenstans.  

Testa istället att arbeta i intervaller! Arbeta ostört och fokuserat med en sak i 25 minuter, ta en paus i 5 min för att sedan upprepa detta. För att hålla koll på tiden kan du sätta en timer på mobil eller dator. Medan du jobbar gäller det att du inte kikar på mobilen eller mejlen utan helt och hållet fokuserar på uppgiften. När du pausar kan du passa på att ställa dig upp, stretcha ryggen eller hämta något att dricka. Inplanerade pauser ger dig en direkt belöning för att du arbetat fokuserat, de hjälper dig att stanna upp och reflektera samt ger dig tillfälle att röra lite på dig.  

2. Ta kontroll över din inkorg

Helt ärligt nu, har du någon aning om hur många gånger du kikar på din mejl varje dag? En ny vana att börja det nya året med som också hjälper dig till en lugnare arbetsdag är att aktivt bestämma när du ska läsa och svara på dina mejl. Varför inte testa att schemalägga tider i kalendern när du faktiskt endast fokuserar på din mejl istället för att göra det ostrukturerat genom hela dagen?  

Om du ständigt har mejlnotiser som ploppar upp på din skärm kommer du att tappa fokus på din aktuella arbetsuppgift. När du har mycket att göra, eller sitter med en mer tidskrävande arbetsuppgift, kan det dessutom vara lockande att ta de enkla bollarna först. Tyvärr kanske det inte är de mest prioriterade uppgifterna vilket gör den vanan till en stor fokus- och tidstjuv som kan få ogynnsam effekt på dina resterande arbetsuppgifter.  

3. Variera din arbetsställning ofta

De flesta av oss som har ett kontorsarbete sitter för mycket och rör oss för lite under en arbetsdag. Många som jobbar på kontor har däremot ett höj- och sänkbart bord, börja använda det! 

Genom att stå upp och arbeta förbättras blodcirkulationen och du minskar risken för ryggproblem. Det handlar inte om att du ska stå upp åtta timmar i sträck, det är inte heller snällt mot kroppen, utan försök bara komma ihåg att variera din arbetsposition under dagen, ju oftare desto bättre.  

Ett sätt att komma igång kan vara att höja bordet när du går från jobbet, då kommer du ihåg att stå upp när du kommer morgonen efter. Sänk sedan bordet efter förmiddagsfikan och höj det igen efter lunchen. Eller varför inte kombinera detta tips med tipset om att jobba i intervaller och stå upp varannan halvtimme?  

Är du ovan kan du bli trött i kroppen till en början så börja med högst en timme om dagen och öka gradvis. Du kan ha som mål att stå halva arbetsdagen efter några veckor.

Vilka är dina bästa tips på goda jobb-vanor? Dela gärna med dig!


Läs också:

I kontorslandskap kan likabehandling bli likadantbehandling

7 saker du kan göra om du har dålig arbetsmiljö

5 tips från psykologen: Så stöttar du bäst en kollega som varit utmattad

Skriv en kommentar

x