När hösten har kommit på riktigt och den sköna sommarkänslan försvinner kan det lätt bli som en ketchup-effekt: tom kalender med lugnare dagar blir snabbt en fullbokad kalender med många möten och kvällsaktiviteter. Det läggs helt enkelt in en högre växel. Då är det nyttigt att försöka hålla en balans i vardagen. Här är mina tre tips på saker att tänka på! 

Vila är en aktivitet att prioritera

För att undvika att ta ut sig förespråkar jag en helhetssyn på veckan, vilka dagar är fullspäckade och under vilka dagar det finns mer tid för vila? Ett bra sätt att göra detta är att skriva in saker du ska göra på fritiden i jobbkalendern (du kan göra aktiviteten privat om du inte vill att dina kollegor ska ha koll på hela ditt liv). Då får du en överblick och kan se vilka dagar som riskerar att bli intensiva från morgon till kväll.

Vissa veckor blir alla dagar fullbokade (förhoppningsvis med roliga saker), om det inte är möjligt att planera hela vilokvällar kan du leta efter tidpunkter under dagarna för lugn och återhämtning. Då blir de så kallade ”randiga” dagar, där aktiviteter varvas med vila och återhämtning.

Tipset om randiga dagar fick jag av en vän som efter sjukskrivning på grund av utmattning fått en plats hos Stressmottagningen. Deras psykologer är specialiserade på att behandla människor som utsatts för långvarig stress. Randiga dagar är något alla bör leva efter, för att bibehålla ett gott mående. 

Det är inte fult att säga nej

Om du har haft en tuff vecka på jobbet och någon bjuder över på middag så är det viktigt att komma ihåg att du har två val; att tacka ja och slippa tänka på att fixa middag – men använda energi till att ta sig dit och umgås. Eller att tacka nej, berätta att du har en tuff vecka och att du behöver tid för att vila. Försök att släppa det dåliga samvetet. Det är bra att du prioriterar dig själv. Du behöver hålla dig frisk genom hela ditt liv, då behöver du kunna säga nej om du inte orkar. 

Ibland finns ett faktiskt tredje val. Du kan berätta att du inte är helt i form och behöver ta det lugnt, men att du gärna kommer om det är okej att du inte är på topp. Om det finns förståelse så kan du med gott samvete komma över och bara varva ner, umgås och få middag.  

Måste du eller vill du?

Hur ofta tänker du att du ”måste” göra något? Väldigt många är fast i sina egna tankemönster om saker de tänker att de måste göra och lyckas med. Och blir därför stressade över att tiden inte räcker till.

Istället för att fastna i måsten så kan du fundera ett varv till. Måste du verkligen dammsuga idag? Vad händer om du gör det om några dagar? Vem kommer att ”drabbas” av att det inte blir avklarat just idag? Är det verkligen the end of the world

För egen del vet jag till exempel att jag kan skjuta på måstet dammsugning i några dagar, men bara till en viss gräns. Jag vet att jag mår sämre av att känna smågrus under fötterna och då är ansträngningen (trots trötthet) värd. För då mår jag bättre efter, är mer nöjd och sover bättre.  

Lär känna dig själv och dina egna gränser

Vissa kanske tänker att jag är lat när jag prioriterar bort saker som städning, men jag ser det som att jag prioriterar mitt mående framför måsten. Jag tar hand om mig själv, lägger vikt vid det som behöver göras; äta bör man, annars dör man.

Kortfattat, vad tar energi för dig? Och vad ger energi? Varva dina ”måsten” med det som ger dig energi. När du lär känna dig själv mer kan du anpassa dig till den kunskapen och balansera jobb och privatliv – och må bra.


Läs också:

Våga säga att du inte har tid

Appar och metoder som får dig att sluta prokrastinera

Spar tid och pengar med matlåda – här är bästa storkoken!

Skriv en kommentar

x