Att vara ny på jobbet kan vara en skrämmande upplevelse. Allt är nytt: människorna, lokalerna, rutinerna och till och med kontorsstolen med krångliga inställningar.  

Allt det där sjunker dock in ganska snabbt. Kollegor, liksom människor i största allmänhet, är oftast vänliga och välkomnande, och nya miljöer anpassar man sig till. 

Något som tar desto längre tid att komma in i är arbetsuppgifterna. Min egna upplevelse är att just den aspekten av ett nytt jobb kan vara ganska så frustrerande. Till en början känns det som att en inte kan någonting, och därför inte tillför någonting. Men jag lovar, som ny kan du faktiskt bidra med mycket, kommer till det strax! 

Ge dig själv tid att lära dig  

Inte ens världens främsta fotbollsspelare, Lionel Messi, skulle kunna byta lag och få ut maximalt av sig själv i sin första match. Han kommer alltid behöva anpassa sig efter de nya förutsättningarna.  

Att börja ett nytt jobb i den riktiga världen är såklart en annan grej. Jag menar, även om Messi byter ett fotbollslag mot ett annat kommer han fortfarande spela fotboll. När du (som kanske inte är världens bästa fotbollsspelare) börjar ett nytt jobb kan det innebära stora förändringar i arbetsuppgifter. Kanske att du till och med går direkt från en skolbänk där du nött teorier, till att handlägga ärenden och fatta beslut där du måste ta hänsyn till en komplex lagstiftning.  

Känslan av att vara ny och olärd är inte superroligt, men den är fullt naturlig. En god nyhet är att den är övergående. Alla jobb har en viss inlärningsperiod. Det tar sin lilla tid att bli varm i kläderna och kunna bidra på samma sätt som ens kollegor gör. Det är bara så det är och det är helt okej att känna sig vilsen till en början. En dag kommer du gå till jobbet och känna; jag är Lionel Messi!  

Utnyttja din okunskap på bästa sätt 

Under tiden som du håller på att lära dig ditt nya jobb så kan du faktiskt bidra mer än vad du tror! En av de stora fördelarna att komma in som ny är att du ser på saker och ting med andra ögon. Under inlärningsprocessen kommer du att bli matad med information om rutiner, sakfrågor och arbetssätt som – av de som redan jobbar där – ofta ses som odiskutabla sanningar. Mitt (och vetenskapsfilosofen Karl Poppers) råd är: godta ingenting som en odiskutabel sanning. Det finns alltid anledning att ifrågasätta och försöka falsifiera det som ses som allmän kunskap! 

Mitt tips grundar sig inte i att jag är en evig rebell, och jag uppmuntrar dig inte att ifrågasätta för sakens skull. Det grundar sig i att både du och verksamheten kan ha nytta av det. Bara för att saker och ting görs på ett visst sätt innebär det inte att det är det bästa sättet. Ibland finns det bättre sätt rakt under näsan på en. För en person som har jobbat någonstans en längre tid kan det vara svårt att identifiera de förbättringarna, en gör ju som en alltid har gjort, där kan du som är ny och ser på verksamheten från ett annat perspektiv verkligen komma till nytta.  

Dela med dig av det du ser 

Mina medskick är alltså följande. Det är fullt naturligt att du känner dig som en medioker lagspelare när du börjar på ditt jobb, du kan ändå utvecklas till att bli Lionel Messi med tiden. Du kan också ta en ”genväg”, även om du inte är insatt i alla dina arbetsuppgifter, genom att vara nytänkande. Tänk i nya banor, tänk som ingen annan gör. Bli din verksamhets Zlatan Ibrahimovic. Se till att skriva upp alla dina funderingar och hitta någon (till exempel din chef) att lyfta dem med. Gör du det med en gnutta ödmjukhet kan det vara ett bra sätt att visa framfötterna, trots att du fortfarande inte riktigt fattat vad ditt jobb egentligen går ut på…


Läs också:

Din guide till att vara ny på jobbet

Så kan chefen bli en förebild på jobbet

Hur jobbar facken för en jämställd arbetsmarknad?

Skriv en kommentar

x