Det är tisdag klockan 14.33 och jag försöker att svara på ett mejl, men jag lyckas inte ens att få till en enkel mening. Det är inte ett svårt mejl, jag sitter bara fast. Jag hinner få en liten minikris där jag ifrågasätter min intelligens och kompetens innan jag helt plötsligt kommer på det… Klockan är ju 14.33! Lunchrasten är ett minne blott och jag behöver nog både paus och kaffe.  

Efter en effektiv övertalningskampanj (“vill ni ta en kaffe?”) får jag med några andra trötta kollegor till fikarummet.  

10 minuter senare är jag tillbaka och skriver det där mejlet på några minuter och allt är frid och fröjd igen. Ibland kan en kort paus, lite kaffe och några minuter av att fokusera på något annat verkligen göra susen.  

Vad är egentligen skillnaden på rast och paus?  

Så, en paus i jobbet kan göra mycket för hur vi funkar på jobbet, men vad är skillnaden mellan en paus och till exempel lunchrasten? Och får man pausa hur mycket man vill? 

Rast 

Enligt arbetstidslagen har du som jobbar rätt till en minst 30 minuter lång rast senast efter 5 timmars arbete, den används oftast till lunchrast. Under din rast står du inte till din arbetsgivares förfogande, så du får oftast inte betalt, du har rätt att lämna arbetsplatsen och du har rätt att till exempel stänga av mobilen. Längden på rasten regleras ofta i kollektivavtalet. Om det krävs av dig att du stannar på arbetsplatsen under rasten så räknas det istället som ett måltidsuppehåll, vilket räknas in i din arbetstid.  

Paus  

Arbetsgivaren ska göra det möjligt för dig att ta kortare pauser under dagen. De räknas in arbetstiden, men under dem har du inte automatisk rätt till att lämna arbetsplatsen. Med andra ord så ska du ha rätt till korta pauser under dagen, och eftersom vi vet att de kan göra susen för både produktivitet och sammanhållning på jobbet så är mitt råd enkelt – kom ihåg pausen!  

3 anledningar till varför du inte ska glömma pausen: 

Eftersom du ska ha rätt till pauser under dagen så är det lika bra att ta dem! Här är tre anledningar till varför en kort paus alltid är en god idé:  

  1. Du (din hjärna!) får lite återhämtning  
  2. Det är trevligt (och gott?!) 
  3. Bra för sammanhållningen på jobbet och om man har det trevligt tillsammans är det roligare att gå till jobbet

Läs också:

Appar och metoder som får dig att sluta prokrastinera

Mycket att göra? 3 tips för balans i vardagen

5 tips för att göra tråkiga arbetsuppgifter roliga 

Skriv en kommentar

x