Solen är här, dagarna blir både ljusare och längre och vår omgivning spricker ut i grönska. Härliga tider på ingång! Jag har hört om många arbetsplatser som klämmer in alla viktiga möten i maj för att hinna innan semestern – stressigt!

För att du ska kunna njuta av den efterlängtade sommaren, även om jobbet är stressigt, har jag några tips på vad du kan göra för att förlänga semesterkänslan!

Innan semestern

  • Passa på att redan nu ta tillfället i akt och njuta av vädret. Promenera en bit på vägen hem, ta en annan vända där du kanske trillar över en vacker utsikt. Stanna och njut!
  • Om du har flexibel arbetstid, börja lite tidigare och åk hem tidigare för att kunna förlänga eftermiddagen.
  • Tänk utanför boxen – ta med middagen ut på gräsmattan!
  • Eller varför inte ta en walk & talk med kollegorna som mötesform? Förläng lunchpausen om du har möjlighet och ät din lunch utomhus.
  • Blocka kalendern sista veckan innan semester för att rensa ditt skrivbord och planera inför hösten. Lägg in autosvar, gör en prioritet över dina arbetsuppgifter – vilka behöver du klara av innan semestern och vilka kan vänta tills efter? Informera chef och kolleger som behöver veta.
  • Börja träna på att djupandas (tänk yoga och mindfulness) och vila mellan andetagen, det kan räcka med fem djupa och långsamma andetag. När du gör det varje dag så blir effekten större. Att djupandas hjälper dig att sänka nivåerna av stresshormoner.
  • Fundera på vilken plats som gör dig mest lugn. Om du har möjlighet – åk dit och spendera tid där innan du går på semester. Om du inte har den möjligheten – skapa en levande bild med både dofter, ljud, detaljer som finns samt din känsla av den platsen. Det blir en mental semester – när DU vill.

Under semestern

  • Planera för avkoppling! Har du en resa inbokad – bestäm dig för när du ska förbereda inför den och ge dig mer tid än du tror, så du kan ta det lugnt.
  • Undvik att jämföra dig med andra, eller vilka ”borden” och ”måsten” som finns. Borde du träffa den personen eller är det något du själv vill? Unna dig att bara vara, och gör det som du mår bäst av.

Efter semestern

  • Var snäll mot dig själv och ta det lugnt när du kommer tillbaka till jobbet, håll dina arbetstider eller gå hem tidigare om du har möjlighet.
  • Fortsätt med djupandningen varje dag för att fysiologiskt hålla nere stressen.
  • Fortsätt med goda vanor! Promenera hem, njut av utsikten eller fåglarnas kvitter och tillåt dig att bara vara. Ät middag utomhus, hitta på saker mitt i veckan. Om du bor i en stad där Parkteatern eller liknande organisationer anordnar aktiviteter – kolla deras kalendarium!
  • Hitta tider under arbetsdagen för att ta lite mental semester, besök din mentala plats som du blir lugn av.

Läs också: 

5 tips: så minskar du stressen inför semestern

Undvik onödig stress med hjälp av din chef

Skriv en kommentar

x