”Jag kan göra det!” hör du dig själv säga när chefen frågar vem som kan sammanställa anteckningarna från mötet. Det bara hände, munnen gjorde sitt innan du verkligen tänkt efter om du har tid eller om det ens är någonting som borde ligga på dig.

När chefen eller kollegan frågar om du kan hjälpa till är det ibland svårt att vara den som tyst börjar kolla igenom sin mailkorg eller ärligt säger ”jag har inte tid”. Att vilja vara till lags är inte ovanligt, inte heller dåligt i sig, men det finns en poäng i att ibland säga nej.

Ditt arbete är lika viktigt som andras

Av egen erfarenhet så vet jag att det är lätt att vilja ta i från tårna för att visa att man är en duglig anställd och kollega, speciellt som ung och ganska ny i arbetslivet. Därför vill jag vänligt påminna om att ibland tänka lite mer ”sköt dig själv och skit i andra”. Om du gör de arbetsuppgifter som ingår i din roll bra så är det nog. Och nog är bra.

Självklart är det viktigt (och roligt!) att vara en tillmötesgående och hjälpsam kollega, men du ska inte behöva vara den som alltid tar på dig extrauppgifterna. Lär dig att värdesätta din arbetsinsats och att sätta gränser för hur mycket du klarar av att göra. Försök att alltid se över din arbetsbörda innan du tar på dig en extrauppgift och våga vara ärlig om du inte hinner.

Du ska jobba länge – gör det hållbart

Ibland tar det lite tid att vänja sig vid att vara en del av en organisation eller ett företag. Jämfört med att plugga där det oftast bara är du som blir lidande om du inte hinner med så kan det kännas lite svindlande att andras arbete plötsligt beror på att du gör ditt jobb. Reaktionen på den här insikten kan bli att försöka överbevisa sig själv, men det du borde fokusera på är att göra dina arbetsuppgifter.

Om din arbetsbelastning blir för hög (med eller utan extrauppgifter) ska du så snart som möjligt vända dig till din chef eller arbetsledare. Förklara situationen och be om hjälp att prioritera i arbetsuppgifterna. Om du inte flaggar för att din arbetssituation är pressande kommer din chef kanske aldrig märka det.

Vi har på den senaste tiden blivit smärtsamt medvetna om att alldeles för många unga människor bränner ut sig på tok för tidigt i arbetslivet. Även om jobbet inte alltid är den enda orsaken så spelar det en viktig roll. Så för att hålla länge är det viktigt att ta sig en funderare över hur du ska jobba för att hålla länge. Ett första steg till ett hållbart arbetsliv kan helt enkelt vara att säga nej.


Läs också:

Undvik onödig stress med hjälp av din chef

Överlevnadsguide till första jobbet efter plugget

Det här behöver Millennials för att hålla länge i arbetslivet

Skriv en kommentar