Tala inför folk. Många av oss fasar. En del totalvägrar. Men visst är det härligt att lyssna till en riktigt bra talare! Här kommer 10 tips som hjälper dig som ska göra en muntlig presentation att känna lite mer självförtroende. 

Jag tillhör dem som länge fruktade uppgiften att tala inför folk. Alla dessa blickar riktade mot en, skeptiska, avvaktande. Det kändes överväldigande. Jag fick ont i magen, handsvett och muntorrhet och glömde bort hälften av det jag hade tänkt säga. Rösten blev gäll och pratet rann ur mig snabbare än någon hann lyssna. Det var ett elände.

Jag kunde börja unna mig glädjen som finns i att förmedla något viktigt.

Men så kom en period då jag ställdes längst fram väldigt ofta, förväntan var att jag skulle tala. Det gav viss rutin. Jag blev med tiden både föreläsare och moderator, en slags samtalsledare. Det gav ännu mer erfarenhet och jag började kunna iaktta mina prestationer, utvärdera misslyckanden och framgångar och tillämpa förbättringsåtgärder. Jag kunde börja unna mig glädjen som finns i att förmedla något viktigt.

Konsten att tala är verkligen en konstform och jag har fortfarande mycket kvar att lära. Men här är några av mina tips som jag samlat på vägen.

1. Förberedelser

De flesta talare som ger ett spontant, avslappnat och förtroendeingivande intryck har läst på noga innan. Inget överträffar djupa kunskaper i ämnet. Men vi kan inte alltid vara experter på allt vi förväntas förmedla. Ge dig därför tid till förberedelser. Öva gärna in din presentation på en lyssnare som du känner dig trygg med. I förberedelserna ingår även att ta reda på så mycket som möjligt om den tänkta publiken. Vilka förväntningar och förkunskaper har de?

2. Tänk på strukturen

Bestäm dig för vilka huvudpunkter du vill förmedla och i vilken ordning. Berätta inledningsvis om strukturen du tänkt dig och håll fast vid den.

3. Var noga med tiden

Ingen vill höra långrandiga anföranden. Drar man över tiden drabbar det alltid någon annan.

4. Ta det lugnt med Powerpoint-bilderna

Powerpoint är ett fantastiskt hjälpmedel som bör användas med försiktighet. Ha inte för många bilder och inga bilder som visar texten du ändå förmedlar muntligen. Det splittrar publikens uppmärksamhet.

5. Rösten är ditt viktigaste verktyg

Den som blir nervös går ofta upp högre till en gällare ton som sliter på stämbanden och som är obehaglig att lyssna till. Flytta hellre ned rösten till ett lägre tonläge om det går. Och prata långsamt. Unna dig konstpauser, det ger ett lugnt intryck och skärper koncentrationen hos åhörarna. Om du vet med dig att du blir torr i munnen, se till att ha ett glas vatten till hands. Ta en klunk när något av dina budskap behöver en paus för att sjunka in.

6. Tänk på kroppsspråket så att du inte sluter dig

Inga korslagda armar. Gestikulera naturligt för att understryka det du säger. Stå inte för stilla utan rör dig om möjligt på scenen eller i rummet. Visar du bilder kan du peka. Ska en modell beskrivas kan du med fördel rita upp den för hand medan du talar, hellre än att visa en färdig bild.

7. Uppmuntra till dialog

Låt allra helst åhörarna ställa frågor fortlöpande. Känns det läskigt? Om du inte vet svaret är det okej att säga det. Kanske är det någon annan som vet besked Du kan be att få återkomma med svaret senare. Om någon avbryter för en fråga tyder det på engagemang och alla spetsar öronen. Det är en framgång: din presentation är inte ett likgiltigt sömnpiller.

8. Unna dig en fusklapp

Om det är något som är extra svårt att lägga på minnet är det helt okej att ha med sig stödanteckningar. Men undvik att läsa innantill för då tappar du kontakten med åhörarna.

9. Avsluta tydligt och starkt

Sammanfatta vad du berättat och varför det är viktigt. Tacka åhörarna och den som bjudit in dig. Stå kvar och ta emot applåderna!

10. Låt dig inspireras!

Det finns så många mästare. Titta till exempel på Hans Roslings presentationer på Youtube eller på något TedTalk inom ett ämne som intresserar dig.

Avslutningsvis dessa tänkvärda ord av författaren Mark Twain:

“There are only two types of speakers in the world. 1) The nervous and 2) Liars.”


Läs också:

Lugn, dina kollegor drabbas också av bluffsyndromet

Konsten att vara uppriktig på jobbet – så får du gehör för dina åsikter

Skriv en kommentar

x